Parijs gedurende vijf dagen Paris Photo in november zou gemakkelijk kunnen worden omgedoopt tot ‘Klein Holland’, zo veel Nederlandse fotografieliefhebbers, verzamelaars en museummensen lopen hier rond. Die liefde voor de fotobeurs en fotografie in het algemeen levert mooie samenwerkingen en satelliettentoonstellingen op. Een paar voorbeelden van de Nederlandse aanwezigheid in Parijs.
In Hotel de Ville stelde Fannie Escoulen, van het programma ELLES op Paris Photo, een mooi verzorgde groepstentoonstelling samen met het werk van jonge fotografen die Parijs op verschillende manieren vastlegden. Ze selecteerde ook het werk van Paulien Oltheten, die gedurende een verblijf in de Franse hoofdstad een nieuw videowerk maakte waarin het woord ‘non’ dankzij willekeurige voorbijgangers steeds een nieuwe betekenis krijgt, en dat van Stephan Keppel, wiens gruizige, gefotokopieerde stadsgezichten loeigroot op de muren van de tentoonstellingsruimte werden geplakt.
A PPR OC HE (zo moet dat echt worden geschreven), een salon voor fotografie in de wijk Marais, bracht voor het tweede jaar een stuk of tien internationale fotografiegaleries samen. Hier wordt fotografie getoond die zich losmaakte van het fotografische platte vlak, en zijn ook de jongste fotocollages van Ruth van Beek te zien (plus een installatie), gebracht door The Ravestijn Gallery uit Amsterdam.
Bezoek op Paris Photo de stand van uitgeverij Goliga uit Tokyo voor het nieuwste werk van Charlotte Dumas, een zeefdruk van een paard met een wolkje Japanse inkt boven zijn hoofd, en op de eerste verdieping de presentatie over Cas Oorthuys van het Nederlands Fotomuseum uit Rotterdam. In Atelier Néerlandais (het vroegere Institut Néerlandais) presenteert Foam uit Amsterdam de tentoonstelling Reflected – Works from the Foam Collection. In de Bibliothèque Nationale combineerde Jan Dibbets middeleeuwse manuscripten met moderne kunst in Make it New. Conversations avec l’art médiéval.
En dat is dus nog lang niet alles.